Úvod
Mediácia je metóda riešenia konfliktu komunikáciou, pri ktorej neutrálna kvalifikovaná osoba pomáha účastníkom konfliktu vo vzájomnom dorozumievaní, ktorého cieľom je dosiahnutie ich spokojnosti s procesom a výsledkom riešenia konfliktu.
Základné princípy mediácie
- dobrovoľnosť, klienti si prajú, aby ich konflikt bol cestou mediácie riešený a vyriešený. Dohoda na mediácií konfliktu je prvou dohodou klientov. Je to pozitívna skúsenosť s kooperáciou, ktorá ovplyvni ich dôveru k sebe navzájom a ochotu v začatej spolupráci pokračovať. Dobrovoľnosť klientov je potrebné overovať.
- dôvernosť a dôvera. Dôvernosť je charakteristikou procesu. Je to dôležitý faktor uľahčujúci komunikáciu klientov. Informácie odhalené počas mediácie zostávajú dôverné a nie je ich možné, pokiaľ sa klienti nedohodnú inak, zverejniť. Účastníci mediácie môžu stanoviť vlastné zásady o dôvernosti.
Dôvera je charakteristikou vzťahu. V mediácii rozlišujeme dôveru k mediátorovi a dôveru medzi klientmi navzájom. Dôvera v schopnosti, skúsenosti a predovšetkým v nestrannosť mediátora ovplyvni rozhodovanie klientov k mediácií a k pokračovaniu v mediácií. Je jednou z hlavných prednosti mediácie, ovplyvni účinnosť procesu a jeho výsledok. - Zmena súperenia na spoluprácu. Práve spolupráca, súperenie a konflikt sú základné podoby medziľudských vzťahov. V súvislosti s riešením konfliktov sú spolupráca a súperenie dve extrémne formy tohto riešenia. Zmena súperivého vzťahu na spolupracujúci je výsledkom procesu mediácie. Súčasne je však taktiež jeho predpokladom.
- orientácia na budúcnosť, minulé udalosti v živote klientov sú pri mediácií dôležité len vo vzťahu k prítomnosti a budúcnosti. Mediácia je zameraná do budúcnosti. Orientácia na budúcnosť umožňuje prístup, ktorý počiatočnú príčinu nepovažuje za nutnú súčasť chápania čo sa deje v danej chvíli.
- pochopenie odlišnosti, účastníci konfliktu sú sústredení na svoje vlastné pozície, názory, postoje, záujmy a potreby. Považujú ich za jediné správne, pravdivé, za jedinú možnosť vnímania skutočnosti. Ďalším zo základných princípov mediácie a predpokladom na vytvorenie dôvery a spolupráce je schopnosť účastníkov pochopiť právo partnera na vlastné chápanie skutočnosti. V procese mediácie zdôrazňuje mediátor realitu odlišných názorov.
- alternatívy - hľadanie nových možnosti. Princíp hľadania nových možnosti môžeme analyzovať z dvoch pohľadov. Z pohľadu širšieho je už samotné riešenie konfliktov mediáciou hľadaním nových možností. Z pohľadu užšieho sprevádza hľadanie nových možnosti celý proces mediácie či sa jedná o pohľad na vlastnú alebo partnerovu situáciu, objavovanie vlastných záujmov, potrieb, motívov, taktiež hľadanie možných riešení nepriaznivej osobnej situácie.
- Nestrannosť, neutralita. Princíp nestrannosti mediátora je pre mediáciu kľúčový. Mediátor ma medijovať len také konflikty, v ktorých môže zostať nestranný a vyvážený k obidvom účastníkom. Kvalita procesu mediácie sa zvyšuje pokiaľ majú klienti v mediátorovú nestrannosť dôveru. Neutralita je testom mediátorových schopností pomôcť partnerom nájsť vlastné východisko bez toho, aby vnucoval svoje vlastné názory na riešenie ich konfliktu.
- sloboda rozhodovania úzko súvisí s princípom prevzatia zodpovednosti. Klientom je poskytnutá príležitosť uvažovať o všetkých navrhovaných riešeniach a pre niektoré sa rozhodnúť podľa vlastnej potreby a záujmu. Sloboda rozhodovania súvisí taktiež s princípom dobrovoľnosti, ktorýkoľvek účastník včítane mediátora môže kedykoľvek od mediácie odstúpiť.
- prevzatie zodpovednosti. Pri mediácií sú úlohy rozdelené. Klienti sa môžu sústrediť na vecnú stránku vyjednávania a procesom sa zaoberajú len v rovine kontroly, kedy kontrolujú nestrannosť mediátora. Klienti sú teda zodpovední za vecnú stránku riešenia konfliktu. Mediátor sa zaoberá procesom, zatiaľ čo vecnú stránku môže sledovať z určitého odstupu. To mu dáva možnosť nezaujato posudzovať či konkrétne riešenia sú vykonateľné a vo vzťahu ku klientom výrazne nevyvážené.